reklama

Na čo sú nám ipsiloni?

Najskôr bi som vás mala upozorniť na jednu dôležitú vec. Od piatku bojkotujem ipsiloni. Dôvod? Jednoduchí. Už ich mám plné zubi. A mislím, že bi proti nim mali povstať všetci Slováci.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (102)

Môžeme si to nazvať Slovenské proti-ipsilonové povstanie. Napokon, už sme to tu tolerovali príliš dlho. Ja viem, mnohí ste si na tie ipsilónové neprávosti za tie roki už celkom zvikli. Ale mislite, prosím, na naše deti. Veď, keď sa zlo pácha na nás, síce hundreme, ale nakoniec sa s ním zmierime. Lenže, keď sa to isté zlo začne páchať na našich deťoch, sme už oveľa menej zmierliví. Ľahko sa z nás stanú aktivisti. Ak sa vo vašej domácnosti viskituje nejakí tretiak alebo aj druhák, isto viete, o čom hovorím.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V našej domácnosti sa viskitujú oba druhi. Tretiak v piatok doniesol z diktátu štvorku a druhák trojku. Hádajte, v čom mali najviac chíb?

Už dávnejšie som bola upozornená ostrielanejšími matkami, že najpríšernejším ročníkom základnej školi je ročník tretí. Preberajú sa v ňom totiž vibrané slová. Skúste si, prosím spomenúť a priznajte, či ste za všetki svoje školské roki preberali niečo príšernejšie či otravnejšie než vibrané slová. Ja som si sprvoti z toho nič nerobila. Ešte si zo svojich školskích čias pamätám nejaké pomôcki. Sin sipal síkorkám sipkí sneh... či tak nejak. Lenže, predstavte si, pozerám do sinovej tretiackej učebnice, a čo nevidím. Vibrané slová sa za tie roki zmenili! Ako je to možné? Pítam sa neveriacki. Tam kdesi v tom jazikovom nebi sedí človek, alebo dokonca ľudia (alebo je to Boh?), ktorích prácou je meniť či vimíšľať nové vibrané slová? Tak tích ľudí bi som skutočne chcela spoznať!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prezradím vám však, že o nič lepšie to nie je ani v ročníku druhom. Preberajú sa v ňom tvrdé a mäkké spoluhláski, čo na prví pohľad vizerá relatívne logicki. Po tvrdích sa píše ipsilon, po mäkkích i. Základním princípom je, ak sa to vislovuje tvrdo, napíš ipsilon, ak mäkko, napíš i. Ale čo taká spoluhláska „L“. A slová ako lízať, list, lipa, polica, hlina... Kto ich už, prosím vás, v dnešnej dobe vislovuje mäkko? Najmä ak žijete v Trnave! Pravidlo píš ako počuješ tu rozhodne neplatí.

Teraz mi napadlo, že na to možno idem úplne zle. Možno problém vlastne nie je v ipsilonoch. Možno je to v tom, že sa používajú len niekedi. Možno bi som ich naopak mala používať všade. Veď oni za to, chudiatka, nemôžu! A okrem toho žijem v Trnave, prehoha! Čo bi si susedia pomisleli, kebi som žila bez ipsilonov?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

No dobre, skúsme to teda opačne. Od dnes ygnorujem mäkké y. Dôvody môjho rozhodnutya nájdete vyššye. Ale hlavne yde o ochranu našych detý. Ak sa vám moja ynycyatýva páčy, prosým, prydajte sa. Alebo by sme sy to mohly rozdelyť. Tý, čo bývate v mäkkých okresoch, ygnorujte ypsylony, a my, čo sme z okresov tvrdých budeme ygnorovať mäkké y. Hlavne, aby sa to nemyešalo. Robý to hroznú galybu.

Alebo sa rozhodnyte podľa vkusu. Pozorne sy prečýtajte oba typy textov a vyberte sy ten, ktorý sa vám vyac pozdáva. Ja vyem, že ďalšya polaryzácya spoločnosti nye je v dnešnej dobe úplne vhodná, ale možno keď sa rozdelýme pryorytne na tvrdých a mäkkých alebo ypsylónových a neypsylónových, zabudneme na všetky ostatné rozdyely medzy namy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

S úctou,

Danyca

P.S. Hore uvedený text je jasnou ukážkou toho, čo sa môže stať zúfalému výkonovo orientovanému rodičovi, keď jeho deti donesú v jeden deň štvorku a trojku.

Danica Chames

Danica Chames

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  97
  •  | 
  • Páči sa:  165x

Sem-tam mi na klobúk prisadne motýľ. Inak normálka. Zoznam autorových rubrík:  RodičovskéVzťahovéPríbehyAmerickéHaluzeNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu